El Consell d’Infants presenta en audiència pública propostes per avançar en la salut sexoafectiva
El Consell Municipal d’Infants Ciutadans s’ha reunit aquest dijous 5 de juny en Audiència Pública al saló de plens de l’Ajuntament de Reus per presentar al consistori les propostes que ha treballat al llarg de curs, enguany relacionades amb la salut sexoafectiva.
La presentació de les propostes ha anat precedida de l’exposició d’unes reflexions que una de les conselleres ha fet en nom del Consell: “S’hauria de normalitzar el fet que els infants puguem parlar de sexualitat”. I ha afegit: “La salut sexoafectiva ens afecta des de que som petits, per això n’hem d’anar parlant en tots els àmbits: a casa, a l’escola, amb els companys. Però també creiem que s’hauria d’anar parlant en totes les etapes de la vida. Als adults també els aniria bé. Si tenim informació de les coses que van passant i en parlem, això ens pot ajudar molt a créixer sans i saber que ens vindrà”.
La sessió ha comptat amb la participació de l'alcaldessa, Sandra Guaita; així com de la regidora d’Educació i Ciutadania, M. Pilar López Bastida, que és també la presidenta del Consell Municipal d'Infants; i el regidor de Salut i Esports, Enrique Martin, regidoria que enguany ha col·laborat en la dinamització de les sessions de reflexió i proposta.
L’alcaldessa, ha afirmat que “la sexualitat és un tema que té una incidència clara en la nostra salut, en la nostra manera de ser presents al món i relacionar-nos amb les altres persones, però que està marcat amb molts tabús, amb falses creences i amb clixés que de vegades ens fan mal i condueixen a situacions d’inseguretat, de patiment i fins i tot de violència”.
Mentre que el regidor de Salut i Esports. digigint-e directament als participants, ha afegit: "Vull agraïr-vos la maduresa que suposa participar en aquest projecte, i especialment, per treballar obertament i des de evidència científica a l’entorn de la sexualitat; un tema tant important del qual falta informació i sobre desinformació.
Al seu torn, la regidora d’Educació i Ciutadania i presidenta del consell, ha recordat que “els membres del Consell d’Infants estan convidats a participar en una sessió participativa el dia 11 de juny a la tarda per tal de poder contribuir a dissenyar i aportar el seu punt de vista al Pla de Infància i Adolescència que està actualment en fase de diagnòstic i redacció de propostes”.
Els representants dels grups municipals també han fet una valoració de les propostes.
Propostes
Els consellers dels diferents centres educatius han ahan presentar les seves propostes.
Sant Josep
- Implementació de tallers interactius i dinàmics als centres cívics de la ciutat: Organitzar tallers de dinàmiques participatives, com ara jocs de rol o simulacions, que ajudin a treballar els conceptes de respecte, consentiment, relacions saludables i identitat de gènere.
- Creació de material didàctic inclusiu, que tracti la salut sexual i afectiva amb un enfocament respectuós amb les diferents identitats de gènere, orientacions sexuals i cultures. Això hauria d'incloure recursos per a tots els tipus d’aprenentatge, incloent-hi vídeos, còmics, llibres i activitats online, jocs de taula, videojocs, etc.
Marià Fortuny
- Fer tallers a l’escola als nens i nenes de 10-11 sobre la pubertat i educació sexual.
- Donar llibres o revistes de la pubertat a les escoles, i fer campanyes d’informació adreçades a totes les persones.
Prat de la Riba
- Pensem que en general els infants i joves tenim pocs llocs fiables on informar-nos sobre aspectes que ens interessen molt de la sexualitat. Per això proposem que es col·loqui un punt informatiu sobre sexualitat a cada barri de la ciutat, on hi puguin anar tant petits com adults a informar-se o fins i tot rebre assessorament.
- Pensem que des de l'Ajuntament de Reus s'hauria de vetllar per tal que als aparadors dels comerços de la ciutat no estigui ple d'estereotips sexistes. Per exemple, a les botigues de roba de nens, normalment per les nenes està ple de color de rosa i pels nens de blau. Pensem que simplement la roba hauria d'estar separada per edat o talla, no per gènere. També passa el mateix a les botigues de joguines. A l'escola treballem que aquests estereotips s'han de trencar i eliminar i quan passegem per la ciutat en veiem per tot arreu. També ens agradaria que als lavabos públics de Reus desaparegués els símbols d'home i dona, i que en lloc del símbol (on la dona sempre va amb faldilla), estigui escrit amb lletres.
Sant Bernat Calvó
- Demanar als mitjans d’informació i comunicació de masses que tinguin en compte les diferents maneres d’estimar i els diferents models / tòpics de famílies. Aquesta proposta busca promoure una representació més inclusiva de la diversitat afectiva i familiar als mitjans de comunicació. Es demana que es visibilitzin diferents maneres d'estimar, més enllà dels models tradicionals. També es vol que es mostrin diverses estructures familiars, com les monoparentals, les reconstituïdes o les homoparentals. Això contribuiria a trencar estereotips i a fomentar el respecte per la diversitat. En definitiva, es pretén que els mitjans ajudin a construir una societat més oberta i inclusiva.
- Parlar de com ens veiem, nois i noies, en el futur. Compartir-ho i comprovar si pensem semblant. A la classe podem fer una activitat molt interessant: imaginar com ens veiem en el futur i compartir-ho entre tots i totes. Això ens ajudarà a veure si pensem de manera semblant o diferent i a entendre millor com ens sentim sobre el nostre futur. Quan som petits, ens fem moltes preguntes sobre com serem quan siguem grans. Volem saber què farem, com serà el nostre cos, què ens agradarà... Si ho compartim amb els companys i companyes, ens adonarem que tenim moltes coses en comú, però també diferències, i això és genial! A vegades sembla que nois i noies han de tenir somnis diferents, però no hauria de ser així! Tothom ha de poder imaginar el seu futur com vulgui, sense que ningú li digui què pot o no pot fer. Parlar-ne junts ens ajudarà a veure que no hi ha coses "de nens" o "de nenes", sinó que tothom té dret a escollir el seu camí. Aquests drets ens diuen que tothom té dret a decidir sobre el seu futur, el seu cos i la seva vida sense pressions. Si parlem d’això a classe, aprenem a respectar-nos més i a entendre que tots tenim les mateixes oportunitats. Així que, parlem del futur i descobrim junts com volem que sigui la nostra vida!
La Salle
- Espai segur on rebre informació i fer preguntes (al barri i a l'escola).
- Adaptar els lavabos públics per a que les noies puguin disposar de l'espai adequat per gestionar l'higiene íntima quan tenen la menstruació.
Doctor Alberich i Casas
- Servei especialitzat en educació afectivosexual per infants per poder fer consultes i resoldre dubtes amb un especialista(telèfon, xat,...) i poder disposar d’informació verídica tot mantenint l’anonimat.
- Fer tallers i xerrades gratuïtes a tots els cursos cada dos anys dirigides per experts sobre la sexualitat, ja que ens acompanya tota la vida. Alguns tallers més especialitzats aniran dirigits a les famílies per tal de que sapiguen tractar amb més estratègies la sexualitat en l’àmbit familiar.
Sant Pau
- Fer una jornada d’esports diversos amb grups heterogènis (nens i nenes barrejats)
- Maleta viatgera amb llibres i joc de taula sobre educació sexual i que el cole la pugui tenir durant un temps.
Liceu francès
- Oferir jocs de cartes, jocs de taula i altres materials perquè les escoles ho tinguin disponible a classe per aprendre sobre aquest tema.
- Els alumnes ens agradaria veure un teatre sobre eduació sexoafectiva.
La Vitxeta
- Fer una fira sobre la salut sexoafectiva on es facin jocs, xerrades, activitats i tallers adreçats a infants, joves, pares i mares. En aquesta fira també es podrien vendre llibres i jocs sobre la sexoafectivitat, també se’ls repartirà a les escoles i instituts.
- Fer anuncis per televisió i xarxes socials sobre sexoafectivitat perquè moltes persones ho puguin veure i es vagi normalitzant parlar d’aquest tema.
Puigcerver
- Eliminar senyals en què vegi si és un nen o una nena (exemple. Senyals dels autobusos escolars.)
- Pas de vianants i bancs del color de l'Arc de Sant Martí per Reus per donar suport al col·lectiu LGTIQ+
Montsant
- Que s’aconsegueixi la gratuïtat de tots els productes destinats a la menstruació i mètodes anticonceptius per sempre, sense necessitat de targeta sanitària ni de cap limitació.
- Fer que hi hagi una persona especialitzada en el tema de la sexualitat i dels drets sexuals a totes les escoles o instituts del nostre país, perquè els nois i noies puguin resoldre dubtes sense sentir-se incòmodes i amb total discreció.
Maria Cortina
- Anar a veure, les escoles que ho desitgin, obres de teatre on el tema principal sigui l’inici de l’adolescència, els canvis, les emocions. Aquestes obres anirien a càrrec d’actors i actrius que contractaria l’Ajuntament.
- Adquirir, per part de l’Ajuntament de Reus, un KIT amb material manipulatiu (com el que ens van ensenyar a la sessió amb la Regidora de Salut) sobre l’aparell reproductor per deixar a les escoles que ho vulguin.
Programa Infants Ciutadans
El programa Infants Ciutadans està promogut des de la Regidoria d'Educació i se centra en l'alumnat de 5è de primària de les escoles inscrites. Cada curs es proposa un tema sobre el que demanar l'opinió dels infants i promoure així en el sí de les escoles espais de reflexió al voltant d'un àmbit en el que el govern de la ciutat té molt d'interès en millorar, i per tant està obert a escoltar i incorporar la mirada de tota la ciutadania. Per això compta amb la col·laboració professional d'una altra regidoria que està més vinculada al centre d'interès proposat. La primera audiència pública es va realitzar l’any 1999.